Δημοσιεύθηκε: 06/06/2024Κατηγορίες: Αυτοβελτίωση, Πρακτικές ΑυτοβελτίωσηςΕτικέτες: ,

Πώς μπορείς  να αλλάξεις τις συμπεριφορές που σε ενοχλούν;

Το πρώτο βήμα για να αλλάξεις μια συμπεριφορά που σε ενοχλεί, είναι να την καταλάβεις. Να την καταλάβεις με την έννοια του “κατανοώ”. Να καταλάβεις και να κατανοήσεις γιατί συμπεριφέρεσαι έτσι.  Όχι όμως να ξεκινήσεις να απολογείσαι στον εαυτό σου και να δικαιολογείς τη συμπεριφορά.

Απλά να κατανοήσεις κάτω από ποιες καταστάσεις συμπεριφέρεσαι έτσι. Τι είναι αυτό που κλονίζεται μέσα σου και σε κάνει να χάνεις την ψυχραιμία σου ή να συμπεριφέρεσαι εν πάση περιπτώσει με έναν τρόπο ο οποίος δε σου αρέσει και δε σε αντιπροσωπεύει όταν το σκέφτεσαι λογικά και με ηρεμία. 

Μόλις καταλάβεις ποιο δικό σου κουμπί πατιέται θα επιλέξεις να απενεργοποιήσεις αυτό το κουμπί άρα και κατα συνέπεια τη συμπεριφορά.

Ακούγεται εύκολο αλλά είναι λίγο πιο πολύπλοκο απ’ ότι ακούγεται.

Οι άσχημες – περίεργες συμπεριφορές σου προκύπτουν από αρνητικά συναισθήματα όπως η απόγνωση, ο θυμός, το άγχος, η απειλή από κάτι, η αίσθηση του κενού που είναι αποτέλεσμα του ότι δεν είσαι ικανοποιημένη γενικά από τη ζωή σου. 

Ναι μεν έχεις μια ζωή ‘καλή’ όμως μέσα σου σίγουρα θα προτιμούσες να κάνεις κάτι άλλο. Ίσως τελικά κάποιοι από εμάς να μην έχουμε μια καλή ζωή αλλά μια κοινωνικά αποδεκτή ζωή. Καταλαβαίνεις τη διαφορά; 

Κάποιες φορές, αυτό είναι δύσκολο να το παραδεχτείς ακόμη και στον ίδιο σου τον εαυτό γιατί φοβάσαι τις αλλαγές που χρειάζεται να κάνεις αν το παραδεχτείς. Ακόμα κι αν θέλεις αυτές τις αλλαγές ένα κομμάτι σου τις τρέμει (το υποσυνείδητο ή εσωτερικό παιδί ή ego μπορεί να το έχεις ακούσει με πολλά ονόματα). Δε θα το ανοίξουμε όμως αυτό τώρα. Απλά κράτα το σαν πληροφορία.

Οι άσχημες συμπεριφορές μας λοιπόν μετατρέπονται σε αυτόματα μοτίβα επειδή τα επαναλαμβάνουμε συχνά. Όσο κι αν προσπαθήσεις δεν μπορείς να τις ελέγξεις γιατί πλέον έχουν τεράστια δύναμη μέσα σου από την τόση επαναληψιμότητα.

Ποιό είναι το λάθος όμως; Το ότι εστιάζεις στην αλλαγή της συμπεριφοράς σου και όχι στην αιτία της.

Ακούω συνέχεια “πώς θα το αλλάξω αυτό, πώς θα κάνω εκείνο;”. 

Εγώ προσωπικά δεν απαντάω ποτέ στην ερώτηση “Πώς να το διαχειριστώ αυτό;” που μου κάνουν πολλοί άνθρωποι. 

Γιατί; Πάντως όχι για να τους παιδεύω. Γιατί ό,τι και να  πω δε θα καταφέρουν να το κάνουν. Και μετά θα νιώθουν πιο άσχημα που το είπε η “ειδικός” και δεν το έκαναν.

Δε θα καταφέρουν να το κάνουν όχι γιατί είναι ηλίθιοι ή υστερούν κάπου αυτοί ο άνθρωποι αλλά γιατί τα κομμάτια του εαυτού τους που χρειάζονται για να υλοποιήσουν την χ,ψ αλλαγή δεν έχουν ωριμάσει ακόμη εξαιτίας κάποιων εμπειριών ή βιωμάτων τους.

Αντί λοιπόν να ρωτάς πώς θα το κάνω αυτό και να βάζεις τον εαυτό σου σε μια πιεστική θέση να αλλάξει κάτι τώρα, μπες στην περιέργεια και ρώτα “Γιατί μέχρι τώρα είχα επιλέξει να κάνω αυτό’’.

Το πρόβλημα δεν είναι συμπεριφορικό αλλά πιο βαθύ. Γνωστικό. Ξεκινάει δηλαδή από το σκεπτικό μας. Αν προσπαθήσεις να αλλάξεις τη συμπεριφορά, χωρίς να δεις τον τρόπο σκέψης σου, είναι σαν να βάζεις τσιρότο σε ένα τραύμα που χρειάζεται χειρουργείο. Είναι προχειροδουλειά και ο ‘πόνος’ θα επιστρέψει.

Έχεις κοντά σου το σημειωματάριο σου και το στιλό σου; Για πάρτο!

Φέρε τώρα αν θέλεις μια κατάσταση ή συμπεριφορά στο μυαλό σου που θέλεις να αλλάξει. Περιέγραψε την παρούσα κατάσταση ή συμπεριφορά που θέλεις να αλλάξει με 2 φρασούλες. 

Τώρα απάντησε στην παρακάτω ερώτηση γραπτά. Γιατί μέχρι τώρα ΕΙΧΕΣ ΕΠΙΛΕΞΕΙ να το κάνεις αυτό;

Ξεκίνα σιγά σιγά να αποκτάς επίγνωση του τι συμβαίνει μέσα σου αντί να ασχολείσαι με τους ανθρώπους έξω από εσένα. 

Πχ Το “διαβάστηκε” είναι η αφορμή. 

Η αφορμή για να δεις το κουμπί που πατιέται μέσα σου δημιουργεί όλο το υπόλοιπο. Ένα διαβάστηκε μπορεί στην πραγματικότητα να μη σημαίνει τίποτα. Ο τρόπος όμως που θα ερμηνεύσεις το διαβάστηκε, σημαίνει πολλά για εσένα.

Το ότι σε κεράτωσε ο τύπος είναι μία αφορμή για να δεις γιατί σε χάλασε τόσο εσένα αυτή η πράξη του άλλου.

Το ότι κάνατε σεξ και έφυγε είναι μία αφορμή για να δεις γιατί σου πυροδοτεί αυτά τα συναισθήματα της έλλειψης σεβασμού ή απόρριψης.

Μπορεί να κρύβει για εσένα διαμάντια η κάθε αφορμή. 

Δηλαδή στο παράδειγμα με το διαβάστηκε μπορεί πχ να χρειάζεται να καλλιεργήσεις την αυτοεκτίμηση σου, στο παράδειγμα με το σεξ μπορεί να χρειάζεται να βάλεις τα όρια σου και να μάθεις να εκφράζεις τα θέλω σου ακόμη και να δουλέψεις την ενοχή σου πάνω στο σεξ και στο παράδειγμα με την απιστία μπορεί να χρειάζεται να διαχωρίζεσαι από τη συμπεριφορά του άλλου ή να δεις το δικό σου μερίδιο ευθύνης σε αυτό κλπ.

Πάμε πάλι στο σημειωματάριο σου.

Σκέψου ένα συμβάν το οποίο σε έχει πειράξει αρκετά και το σκέφτεσαι. Γράψτο με 2 φρασούλες. Και τώρα απαντά την εξής ερώτηση: Τι καλό κρύβεται για εμένα εκεί; Τι ήρθε όλο αυτό να με μάθει να κάνω; 

Δώσε λίγο χρόνο στον εαυτό σου να στοχαστείς στα παραπάνω. Δώσε χρόνο στον εαυτό σου να “μεταβολίσει” τη νέα πληροφορία και να συνδέσει τα dots. 

Είμαι δίπλα σου!

Άλεξ

Συνεχίζεται….

Αν θέλεις πραγματικά να δεις εσένα να μεταμορφώνεσαι στην καλύτερη εκδοχή του εαυτού σου, διάβασε την ιστορία της κοπέλας που δουλέψαμε μαζί εδώ και θα σοκαριστείς.

Για περισσότερα βρες με στο instagram!